1e editie Impact Café: maatregelen hard nodig voor groei impact ondernemen

1 maart 2019

Donderdag 28 februari organiseerden we ons eerste Impact Café in De Prael Groningen!
Sociaal ondernemer Bartel Geleijnse en Karel Vanderpoorten, ambtenaar van de Europese Commissie, deelden daar hun ervaringen en visie op impact ondernemerschap. Aansluitend was er een verkiezingsdebat tussen PvdA, CDA, D66 en GroenLinks. Aanleiding voor dit Impact Café was de uitreiking van een rapport over Impact Ondernemen door de SER aan gedeputeerde Eikenaar van de Provincie Groningen.

Ondersteuning

Wilbert van de Kamp, zelf oprichter van sociale onderneming Omapost, vertolkte de rol van moderator. Als eerste kondigde hij Bartel Geleijnse aan, eigenaar en oprichter van The Colour Kitchen, een sociale onderneming uit Utrecht. Hij deelde zijn belangrijkste lessen als sociaal ondernemer. Zo gaf hij aan dat doorzettingsvermogen essentieel is. Bij zijn bedrijf duurde het zes jaar voordat er winst werd gemaakt.

Wat sociaal ondernemers daarnaast nodig hebben, is hulp bij het opschalen: professionele groei van zowel de commerciële als sociale kant van de onderneming. Want enkel het goede verhaal is niet genoeg. ‘Mensen komen niet terug als je product slecht is. Dus je moet aan alle eisen voldoen én een goed verhaal hebben. Dan komen mensen terug.’

bartel geleijnse impact cafe

Bouwen aan een ecosysteem

Na Bartel Geleijnse sprak Karel Vanderpoorten, ambtenaar bij de Europese Commissie. In zijn huidige functie focust Vanderpoorten zich hoofdzakelijk op het gebruik van digitalisering en nieuwe technologieën binnen de sociale economie, opschalen van sociale ondernemingsmodellen en de creatie van samenwerkingsverbanden,  financieringsmogelijkheden voor sociale economie bedrijven en sociale innovatie.

Uit onderzoeken die de Europese Commissie laat uitvoeren, en de praktijk die zij wekelijks meemaken, blijkt netwerkvorming en het uitbreiden van ecosystemen rondom sociaal ondernemen een van de meest effectieve maatregelen die door overheden gestimuleerd kan worden, aldus Vanderpoorten.

Verkiezingsdebat

Aansluitend was er een verkiezingsdebat, met Nienke Homan (GroenLinks), Jurgen Elshof (D66), Jacob Klaas Star (CDA) en José van Schie (PvdA). Onder leiding van Van de Kamp werden stellingen behandeld als ‘De provincie Groningen zou beleid of regelingen moeten maken om sociaal ondernemen (extra) te stimuleren.’ De stellingen werden aangevuld met vragen uit het publiek, dat bestond uit een kleine honderd man. Het legde de actualiteit van het onderwerp bloot en toonde dat het enorm leeft in de drie noordelijke provincies.

Veel energie

Al met al was het een avond vol energie en gemotiveerde ondernemers en politici die Impact Ondernemen niet meer van hun agenda kunnen wegdenken. De mooie gesprekken die ontstaan tijdens zo’n avond nemen we mee naar de tweede editie, die op 25 april staat gepland. Wat het thema dan wordt, moet nog bekend worden gemaakt. Bedankt voor jullie enthousiasme en enorme opkomst!

impact cafe

Ook op Twitter was het onderwerp veelbesproken. Lees alles na en volg @impactnoord op Twitter!