‘Corona maakt pijnlijk concreet hoe urgent de aanpak van eenzaamheid is’

3 juli 2020

In de serie Impactondernemen in tijden van corona spreken we met leden van Impact Noord. Wat voor effect hebben de maatregelen rondom de coronacrisis op hun bedrijf? Zijn er ook kansen te signaleren in deze tijd, en hoe kijken zij naar de toekomst van hun bedrijf en de maatschappij?

Wilbert van de Kamp is de bedenker en ‘van alles-doener’ van Omapost, de app waarmee gebruikers ansichtkaarten kunnen sturen naar opa’s en oma’s in het hele land. Omapost is opgericht om eenzaamheid onder ouderen te verminderen.

Het team van Omapost bestaat naast Wilbert uit vier ontwikkelaars, een financieel deskundige, een ontwerper en een communicatieadviseur. Er zijn vijf aandeelhouders en nul investeerders.

Het is ruim drie maanden na de aankondiging van de eerste corona-maatregelen. Hoe gaat het met Omapost?

‘Goed. We zijn enorm gegroeid tijdens corona. Op een gegeven moment verstuurden we driehonderd keer zoveel kaartjes en hadden we driehonderd keer zoveel omzet als daarvoor. Dat zegt natuurlijk ook wat over hoe klein Omapost was. Zo’n grote groei kun je natuurlijk nooit vasthouden; nu zijn we ongeveer tien keer zo groot als vóór corona. We zijn veel aan het ontwikkelen en hebben zo’n tweehonderd to do’s afgevinkt. Daar zitten ook grote ontwikkelingen in de app bij. Soms gaat er ook wat fout, zo hadden we begin deze week een datalek. Er stonden drie namen foutief in het systeem, waardoor iedereen die zich bij Omapost heeft geregistreerd een notificatie kreeg om hun een kaartje te sturen. Vervelend natuurlijk, maar ook interessant. Nu.nl, Tweakers en een paar andere websites maakten er gelijk melding van. Het is jammer dat zoiets gebeurt, maar het is niet anders. We proberen zo goed mogelijk met zulke dingen om te gaan.’

Hoe doen jullie dat? Massaal sorry-kaarten sturen?

‘Nou, we willen wel iets met dat lek doen, bijvoorbeeld aanbieden dat zij een jaar lang gratis kaartjes mogen sturen via onze app. We hebben in coronatijd geleerd dat we het beste eerlijk kunnen zijn over de dingen die fout gaan en dat we daarvan leren, in plaats van doen alsof het niet is gebeurd. Er is ook weleens wat mis gegaan met een deel van een lading kaarten dat niet is verzonden. Dan kun je je mond houden, maar je kunt ook sorry zeggen, de kaarten alsnog versturen en iedereen er een gratis kaartje bij geven.’

Welke maatregelen hadden de meeste impact op Omapost?

‘Dat de verzorgingshuizen dicht gingen en mensen niet meer bij elkaar op bezoek mochten. We hadden het al zien aankomen, dus op de donderdag dat dit nieuws naar buiten kwam, hebben we ‘s middags het persbericht over Coromapost verstuurd. Die ochtend was corona nog bijna een lollig iets. Die middag was voor iedereen een reality check en gingen mensen het ook heel serieus nemen.’

En jullie bedachten dus Coromapost.

‘Ja, via www.cor.omapost.nl of de Omapost-app konden mensen tegen kostprijs een kaartje versturen. Ik zou het misschien niet nog een keer doen – ik bedoel, Coromapost is toch ook een beetje een flauwe woordgrap. Toch past het wel goed bij Omapost. Het is nooit onze bedoeling geweest om rijk te worden door corona of over de ruggen van eenzame opa’s en oma’s; we organiseren juist ook veel gratis evenementen voor hun, waar we zoveel fijne reacties op krijgen. We hadden al www.adopteer.omapost.nl waarmee mensen een eenzame oudere ‘ter adoptie’ konden opgeven om kaartjes te ontvangen. Maar dat werkte niet goed omdat we geen slim systeem hadden gebouwd. Tijdens het zoeken naar een oplossing, brak het coronavirus uit. Zo kwamen we al heel snel op Coromapost. Veel mensen kenden ons natuurlijk al, wat maakte dat het initiatief niet ten koste ging van onze geloofwaardigheid. We hebben ook de prijs verlaagd, om echt iedereen in staat te stellen kaartjes te sturen.’

Voor Corona bevond Wilbert zich regelmatig in verzorgingstehuizen
Wilbert (pre-corona) tijdens een evenement van Omapost in de Ebbingepoort in Groningen

Hebben jullie nog meer gedaan om Omapost goed draaiende te houden?

‘Jazeker. Na Coromapost was stap twee het verbeteren van adopteer.omapost.nl. We hebben een grote Excelsheet gemaakt en zijn handmatig mensen die geen bezoek meer mochten krijgen gaan koppelen aan gebruikers. Intussen is dit systeem geautomatiseerd en komen er elke week wel twee of drie adoptieoma’s bij en zo’n vijf mensen die wel een oma willen adopteren. Ook hebben we www.jarig.omapost.nl gemaakt. Daar kun je jarige opa’s en oma’s opgeven voor een kaartje, waarbij je steeds tien kaartjes gratis krijgt. Verder hebben we veel bedrijven en verzorgingshuizen benaderd en laten weten: wij kunnen heel gemakkelijk een pagina maken waarmee mensen eenvoudig kaartjes kunnen versturen. Dat leidde tot samenwerkingen met onder meer Vegro Zorghulpmiddelen, TSN Thuiszorg, verzekeraar Unilever en FC Groningen. We willen ook graag op een vaste plek dichtbij onze doelgroep werken. Daarom zijn we aan het kijken of we een kantoortje kunnen krijgen in de Ebbingepoort. In een aanleunwoning bijvoorbeeld. Dat zou perfect zijn.’

Kansen creëren in crisistijd, dus.

‘Ja. Als impactondernemer kun je lullig gezegd ‘meer maken’. Kijk, wij kunnen iets als Coromapost bedenken zonder erop aangekeken te worden. PostNL, Hallmark, Greetz, HEMA; zij hebben soortgelijke acties op touw gezet, waarna wij allerlei berichtjes kregen van mensen die zeiden: kijk deze opportunisten nou. Terwijl onze actie honderd procent geloofwaardig was. Heel mooi dat onze gebruikers ons ook willen beschermen. Knab, de online bank, had ook een kaartenactie, met Hallmark. Dan zijn er dus mensen die Knab een kaartje of mail sturen met de boodschap dat ze dit veel beter met ons hadden kunnen doen, omdat wij ons hier al jaren mee bezig houden.’

Denk je dat corona iets heeft veranderd aan de positie van impactondernemers?

‘Ik denk dat het duidelijk maakt wat al duidelijk was, maar waarvoor we niet de rust hadden om het tot ons te laten doordringen: je kunt beter een goed geworteld bedrijf hebben dat echt iets toevoegt, dan alleen maar kiezen voor marktwerking. Los hiervan heeft corona voor ons ook pijnlijk inzichtelijk gemaakt hoe urgent het aanpakken van eenzaamheid is. Elke keer dat we ons bestand controleerden, bleken er veel mensen te zijn overleden. Voor ouderen die het eigenlijk al een beetje wilden opgeven, was corona reden om het nu helemaal op te geven. We realiseerden ons ineens heel erg: wie het leven opgeeft, gaat gewoon echt dood. En hoe cru ook, dat heeft óók concreet gemaakt hoe impactvol zoiets als Coromapost was.’

Waaruit zou volgens jou het ‘nieuwe normaal’ moeten bestaan?

‘Ik hoop dat we als bedrijf nog meer naar ons doel toegroeien: geen eenzame opa’s en oma’s meer in Nederland. En dat we kunnen blijven samenwerken met partijen die dezelfde ziel hebben als wij: geld verdienen als gevólg van een doel in plaats van geld verdienen als doel op zich. Ik geloof dat je bedrijf dan in tijden van crisis ook minder harde klappen krijgt, omdat je doel door zoiets als een coronacrisis niet ineens verandert. Het kan hooguit leiden tot een andere route naar datzelfde doel.’

Tekst: Lieke van den Krommenacker
Zie ook: de ledenpagina van Omapost
Zelf een kaartje sturen