Als je een bedrijf opricht dat eerlijk wil handelen in een markt waar oneerlijk de norm is, moet je van goede huize komen en een lange adem hebben. Deze strijd staat centraal in het bestaan van Moyee: het eerste fairchain koffiebedrijf ter wereld.
We luisteren naar oprichter Guido van Staveren, die wegens technische problemen niet digitaal in beeld verschijnt, maar door de telefoon te horen is. Het krakerige geluid kan als storend worden opgevat, maar het is tegelijk symbolisch voor de slechte verbinding tussen de Westerse koffiedrink-wereld en de onderontwikkelde koffieboeren-wereld. Want als er een ding duidelijk wordt uit zijn verhaal, is het wel dat de Westerse multinationals de lokale koffieboeren op zijn zachtst gezegd nog steeds, en al jaren, onderdrukken. Er is zo veel ruis op de lijn van de koffiehandel ontstaan, dat George Clooney door onze buis oprecht overkomt als hij beweert dat er echt niks beters is dan Nespresso. En hoewel ook dit merk nu krampachtig probeert duurzaamheid aan te voeren als USP, weet Guido wel beter.
Als je besluit dat jouw bedrijf het anders gaat doen (lees: de koffiehandel totaal op zijn kop wil zetten), moet je besluiten waar je begint met impact maken. Wat is de status quo en welke conclusies kun je trekken uit actuele cijfers? Dat 10% van de waarde achterblijft bij de lokale boeren en de overige 90% in de zakken van multinationals verdwijnt, behoeft geen uitgebreide research. Het is uitbuiting, moderne slavernij en allesbehalve eerlijk. Terwijl het hún koffie is! In het geval van Moyee hebben we het dan ook over een drieledig doel. ‘Dit noemen we onze drie moonshots: Economic, Social & Environmental‘, aldus Guido in een eerder interview met Emerce. ‘Ik ben Moyee niet gestart om koffie te verkopen.’ Gelukkig doet hij dat wel, en niet onverdienstelijk, getuige de impactjaarrapporten van de afgelopen jaren.
Gelukkig legt Arjen Boekhold in zijn inleiding helder uit wat die beslissing voor impactondernemers inhoudt. Ben je vooral op productniveau aan het innoveren, op procesniveau of op systeemniveau? En wanneer kun je daadwerkelijk spreken van een transitie door jouw handelen? Samenwerking is hierin essentieel, maar vergeet ook niet dat je nooit te klein bent om impact te maken, drukt Arjen de luisteraar op het hart. The Butterfly Effect en de bekende mug in de slaapkamer; hoe cliché ook. Het is waar. Maak duidelijk welk probleem (hoe klein ook) je aan het oplossen bent en communiceer hierover.
Een ding wordt duidelijk uit Guido zijn verhaal. Als je op wereldschaal impact wil maken en een vastgeroest, corrupt systeem wilt veranderen, heb je geld nodig. Want geld is macht. In meerdere investeringsrondes haalde Guido voor Moyee miljoenen binnen om zijn missie waar te maken. Inmiddels heeft hij zelfs voor het binnenhalen van investeringen en het weer uitkopen van investeerders zijn eigen model, om te zorgen dat het bedrijf echt aan de missie blijft werken en juist in de koffieproducerende landen meerwaarde realiseert.
Tijdens en na het college was er uitgebreid tijd voor het stellen en beantwoorden van vragen door luisteraars. Hoe bewaak je je missie en vertel je je verhaal als je in de Albert Heijn-schappen ligt? Hoe ontkracht je het beeld dat duurzaam, groen en sociaal minder lekkere koffie betekent? En hoe waarborg je je impact in coronatijd? Zowel Arjen als Guido beantwoordden deze vragen uitgebreid, wat van duidelijke meerwaarde was voor de luisteraar. Inhoudelijk was het zeer interessant, alle facetten van impactondernemen kwamen aan bod.
Dit college gemist of wil je nog meer van Guido zien? Bekijk dan hieronder het portret dat MaatschapWij van hem maakte!
Binnekort kun je hier een bewerkte versie van het Avondcollege terugkijken!