‘Ik hoop dat er meer aandacht komt voor een wereld die beter in balans is’

15 mei 2020

In de serie Impactondernemen in tijden van corona spreken we met leden van Impact Noord. Wat voor effect hebben de maatregelen rondom de coronacrisis op hun bedrijf? Zijn er ook kansen te signaleren in deze tijd, en hoe kijken zij naar de toekomst van hun bedrijf en de maatschappij?

Rosanne Roeles is mede-eigenaar en initiatiefnemer van STOOT, een sport- en welzijnsorganisatie die een positieve gezondheid en een gezonde leefstijl stimuleert bij kwetsbare jongeren (18-27) met een afstand tot meedoen. Op dit moment begeleidt STOOT wekelijks tussen de veertig en vijftig deelnemers.

Hoe gaat het met STOOT, in deze tijden zonder groepsactiviteiten en met nauwelijks lichamelijk contact?
‘Het gaat goed, al kun je dat op twee manieren bekijken. Als je kijkt naar in hoeverre wij ons aanbod kunnen vormgeven zoals we dat normaal doen, is duidelijk dat we niet op dezelfde voet door kunnen: we staan wekelijks in lijfelijk contact met onze deelnemers, zowel bij individuele als groepsbegeleiding. De impact die we willen maken op onze doelgroep op de manier die wij voor ogen hebben, verandert nu. En ik denk niet in positieve zin, hoe hard we ons best ook doen. Maar als de vraag is: kan ik als ondernemer het hoofd boven water houden, dan is het absoluut ja. Anders dan commerciëlere aanbieders in ons werkveld, hebben wij het geluk dat we bepaalde subsidiegaranties en WMO-inkomsten hebben. We hebben net een toekenning gekregen van het ministerie van VWS voor een prachtig nieuw project dat we de komende anderhalf jaar gaan uitvoeren. Aan de andere kant: als we een recessie tegemoet gaan, geldt net als voor iedereen dat we niet weten hoe 2021 eruitziet. Op korte termijn vallen we in elk geval niet om, en daarmee mogen we denk ik in onze handjes knijpen.’

Kun je iets meer vertellen over het nieuwe project?
‘Het gaat om een sociale onderneming, een evenementenbureau gericht op groepsactiviteiten voor senioren, dat gerund wordt door zwerfjongeren. Het doel is om deze jongeren te helpen aan een certificaat of een baan. Het ministerie is erg enthousiast over ons plan, hun beoordeling heeft ons heel positief verrast. We zetten nu kleine marktonderzoekjes op om te kijken we onze doelgroep straks goed kunnen bereiken en enthousiasmeren. Corona dwingt ons ook om nu vast na te denken over hoe we activiteiten zo inrichten dat ouderen straks op een veilige en prettige manier de deur uit kunnen.’

Van welke coronamaatregelen merken jullie het meest?
‘Het feit dat we geen groepsactiviteiten kunnen organiseren voor groepen groter dan drie personen. Dat doen we wekelijks vijf keer, dus dat heeft heel veel impact.’

Hoe speel je hierop in?
‘We doen nu alles via video, zowel voor groepen als individueel. Sommige deelnemers zijn bezig met het behalen van een sportlidmaatschap, anderen helpen we bij het verkrijgen van meer zelfvertrouwen en een gezondere leefstijl. Normaal gesproken werken we vanuit verschillende fysieke locaties in bijvoorbeeld Vinkhuizen en Selwerd. Afgelopen weken hebben we ons aanbod doen krimpen naar twee keer per week omdat de online animo wat minder is. Toevallig waren we vóór corona al begonnen met videobellen, om te kijken of we met online individuele coaching een extra bijdrage konden leveren aan een groter bereik voor positieve gezondheid. In die zin hadden we een kleine voorsprong. Wel stonden tijdens die sessies vooral de ervaring en beleving centraal die deelnemers opdoen tijdens onze groepsactiviteiten en in het dagelijks leven. Onze kracht is en blijft natuurlijk dat menselijke contact, dingen dóen in plaats van erover praten. Dat is online een stuk lastiger.’

Hoe kansrijk zie je de nabije en iets verdere toekomst voor STOOT?
‘Heel kansrijk. Sowieso kunnen we deze weken mooi aangrijpen om kritisch naar onze eigen onderneming te kijken: wat zijn we aan het doen, kan dat efficiënter en waar willen we tijd en energie in stoppen? We zijn ook druk bezig om onze online diensten te verbeteren die we hebben opgetuigd ter ondersteuning van ons wekelijks programma. Denk aan een app, een nieuwe website en gesprekken met deelnemers over het gebruiksgemak. Verder is mijn verwachting dat het aantal kwetsbare jongeren toeneemt, waarmee de behoefte aan sociale ondernemingen als STOOT ook groeit. Het feit dat we nu zo beperkt worden in contact maakt voor deze jongeren heel veel uit. Thema’s als eenzaamheid, doel- en werkloosheid waren voor hen al dagelijkse kost. Juist in dit soort tijden vervallen zij gemakkelijk in oude patronen.’

Hoe hoop je dat het ‘nieuwe normaal’ eruitziet?
‘Wat betreft STOOT zou ons nieuwe normaal met name gericht zijn op voorschriften die te maken hebben met hygiëne: zorgen dat deelnemers van tevoren hun handen goed wassen, iets wat we zelf kunnen faciliteren met ontsmettingsmiddel, dat soort dingen. Qua sporten in het algemeen verwacht ik dat we straks misschien met minder mensen tegelijk in een ruimte mogen kickboksen, bijvoorbeeld. In die zin hoeft het voor mij ook niet zo, dat ‘nieuwe normaal’. Neem een sport als voetbal, als je daar de anderhalvemetermaatregel op toepast, wordt het een heel andere sport. Je kunt niet ál het directe contact overal uitbannen. Als ik kijk naar hoe ik zelf door het leven ga, bevestigt deze tijd voor mij hoe waardevol het is om tijd en energie te investeren in sociale contacten, in buiten zijn en in persoonlijke ontwikkeling. Daar is voor mij niet zo veel in veranderd. Mijn visie als ondernemer is ook dat het heel goed is om te reflecteren op hoe je door het leven gaat: wat jaag je na en waarom? Ik durf met overtuiging te zeggen dat investeren in ontwikkeling, zowel bedrijfsmatig als persoonlijk, meer oplevert dan het najagen van meer inkomsten. Die ‘meer’ betekent: energie en een gevoel van vervulling. Een beetje cliché, maar met deze energie kunnen wij weer anderen aansteken en helpen aan meer gezondheid. Dat doet ertoe voor mij.’

Tekst: Lieke van den Krommenacker
Zie ook: STOOT