Op 26 mei zaten we met een mooie club leden en met Mark Vletter van Voys “bij elkaar” om het te hebben over groei. “En dan hebben we het niet alleen de groei van grote scale-ups, maar over elke groei in elk bedrijf. Geen vraag is te gek.”, zo startte onze communitymanager Floortje de bijeenkomst. En de vragen stroomden binnen. Over hoe het begon, welke uitdagingen je tegenkomt, hoe je mensen meekrijgt in groei, of er wel eens iets mis gaat en of met al die veranderingen Mark na 14 jaar nog steeds de juiste man op juiste plek is. Die laatste vraag won de prijs voor beste vraag.
Voys
Wie is Voys? Voys is een bedrijf, opgericht door Mark Vletter, dat ervoor zorgt dat jouw bedrijf kan bellen en dat het bereikbaar is. Maar dan op een unieke manier zoals ze dat zelf op hun website zeggen. Voys is een bedrijf zonder bazen. Alles is gebaseerd op gelijkwaardigheid. 14 jaar geleden begon Voys vanuit een afstudeeropdracht en ondertussen is het een bedrijf waar je niet meer omheen kunt. Hun purpose: Giving people an equal voice.
Hoe begon die groei eigenlijk en waar liepen ze zoal tegenaan?
Vanaf het begin dachten ze bij Voys na over de schaalbaarheid. Zorg dat iedereen alles weet. Daarvoor documenteren ze alles. Wil je iets weten? Lees de “handleiding”. Is er nog geen handleiding? Maak hem dan. Processen zijn makkelijk schaalbaar. Doe de dingen waar je goed in bent en maak saai werk overbodig. En verder? Radicaal transparant zijn. Iedereen kan in elke mailbox en er wordt open en eerlijk gecommuniceerd. Zo is het ontzettend makkelijk om werk van elkaar over te nemen. Daar zijn ze gaandeweg achter gekomen. Frustreert iets genoeg? Dan zoek je er een logische werkwijze voor. Die werkwijze hoeft niet voor altijd te zijn. Ontgroei je het, dan stap je over op een ander systeem.
Hoe krijg je mensen mee in gestandaardiseerde processen?
Elk bedrijf is anders. Niet iedereen werkt even gemakkelijk met gestandaardiseerde processen. Volgens Mark is dat een van de excuses waarom het niet zou lukken. Zijn tip: Begin met een kleine verandering. Een gemakkelijk proces bijvoorbeeld. En introduceer het als een experiment. Experimenteren is leuk, veranderingen vinden veel mensen lastig. En focus dan vooral op de koplopers. Goed voorbeeld, doet goed volgen.
Leuk zo’n experiment, maar het kan ook gruwelijk fout gaan.
Zeker kan het fout gaan. Je kunt uitgaven doen die achteraf niet zo handig bleken te zijn, personeel aannemen dat niet past bij je bedrijf, je kunt per ongeluk op een verkeerde knop drukken waardoor er veel geld verloren wordt. Moet je dan maar niet experimenteren? “Dan ga je er vanuit dat níét experimenteren géén geld kost”, aldus Mark. Doe de dingen die passen bij de kernwaarden van jouw bedrijf. Dan ontlokt een blunder heus wel wat lelijke woorden, maar dan is het de beste les die je kunt leren.
Hoe maak je je impact schaalbaar?
Juist op de plekken waar iedereen ziet dat er een transformatie nodig is, is er niet altijd geld beschikbaar om dit te realiseren. Hoe zorg je er nou voor dat je impact schaalbaar is? Hoe groter je wordt, hoe meer tijd je kwijt bent aan randvoorwaarden. Besteed daarom werk uit waar je niet blij van wordt. Dan hou je tijd over om impact te maken of door je kennis te delen waardoor je anderen helpt met impact maken.
De prijs
En dan nog het antwoord op de prijswinnende vraag. Is Mark na al die jaren van groei en verandering nog steeds de juiste man op de juiste plaats? Hij heeft het wel eens gevraagd bij Voys (want tja, open en transparant) en het antwoord is “ja”. Wel is het zo dat zowel zijn leiderschapsstijl als zijn rol volwassener zijn geworden in de loop der jaren. Misschien is dat wel precies hoe dat moet gaan bij het gezond laten groeien van je bedrijf: blijven bewegen!
Ons netwerk
Vereniging Impact Noord is de vereniging voor impactondernemers in Noord-Nederland. We organiseren activiteiten & events, vergroten het netwerk & de zichtbaarheid van onze leden en brengen kennis, expertise & ervaring bij elkaar. Ook eens kennismaken met Impact Noord? Kom dan naar de Impact Intro van 2 november. Aanmelden kan hier.