Koeckebackers is een koekmerk en social impact bedrijf dat op commerciële wijze kansen creëert voor mensen die het niet lukt zelfstandig de aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt. Medeoprichter Joep Langen over de balans tussen social impact creëren en een commercieel product verkopen.
Er is een grote groep mensen die al een tijdje in de bijstand zitten, aan de slag willen, maar er niet tussenkomen. Joep Langen en zijn compagnon zetten daarvoor in 2012 een bedrijf op voor ‘koek zonder troep’ dat mensen een kans geeft in het productieproces mee te draaien.
Langen houdt zich binnen het bedrijf bezig met talentontwikkeling en is verantwoordelijk voor het traineeship. Daarnaast zette hij De Betekenis Brouwerij op. ,,Eerste doel van Koeckebackers was kansen creëren voor mensen. Ten tweede wilden wij het doen op een manier die inspirerend is voor andere bedrijven, want dan maken we écht impact. Binnen De Betekenis Brouwerij helpen wij andere bedrijven daarmee. Het social impact traineeship van Koeckebackers kunnen we ook inzetten in allerlei andere sectoren. Daar waar behoefte is aan personeel en inclusie een belangrijk thema is, hebben wij een oplossing.”
Dus wie helpt Joep en zijn Koeckebackers?
Welke organisatie durft samen met De Betekenis Brouwerij en De Participatie Academie de mogelijkheden voor een eigen Social Impact Traineeship te verkennen?