In samenwerking met Social Enterprise NL publiceerde Impact Noord een artikel over wat er in Noord-Nederland gebeurt op het gebied van impactondernemen tijdens corona. Hieronder lees je het volledige artikel.
Van Noord- tot Zuid-Nederland en van de oostelijke tot de westelijke provincies zijn in deze onrustige tijden inspirerende verbindingen ontstaan die we graag uitlichten. Sociaal ondernemers en diverse netwerken weten elkaar overal goed te vinden en komen er talloze oplossingen en initiatieven uit voort. In deze blog vertelt Impact Noord wat er zoal in het Noord-Nederland gebeurt.
Waar staat Impact Noord voor?
Er is ruimte, er heerst nuchterheid en een gezonde ondernemersgeest. Het is dus niet gek dat er in anderhalf jaar tijd een ondernemersvereniging voor impactondernemers uit de grond is gestampt die nu al bijna 60 leden telt: Impact Noord. De leden komen uit Groningen, Friesland en Drenthe.
Het doel van Impact Noord is impactondernemen het nieuwe normaal maken, aan de hand van drie pijlers: ledendiensten aanbieden, zodat leden hun netwerk van impactondernemers kunnen uitbreiden en hun onderneming verder kunnen brengen; het impact-ecosysteem verbeteren, zodat impactondernemen makkelijker en aantrekkelijker wordt; en de belangen van impactondernemers behartigen, door bijvoorbeeld lobby te voeren bij (lokale) overheden.
Sinds corona in Nederland is, merkt de vereniging dat er een stijgende behoefte is aan alle drie de pijlers. Op individueel niveau ontstaat er meer samenwerking, op mesoniveau is het belangrijker dan ooit dat ondernemingen uit dezelfde clusters met elkaar in contact worden gebracht en ook de laatste pijler, het behartigen van belangen, krijgt nu extra aandacht. Dit heeft te maken met de regelingen van de overheid, waarbij veel impactondernemingen buiten de boot vielen. Samen met andere landelijke vertegenwoordigers heeft Impact Noord een oproep gedaan aan het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat om de regelingen aan te passen waar nodig.
De leden maken de vereniging
Zoals in heel Nederland opvalt, is het ook in Noord-Nederland een genot om te zien met welke creatieve oplossingen bedrijven op de proppen komen. Zo startte lid Wilbert van de Kamp van Omapost het initiatief de Grokaalbox, een doos met lokale, verse, duurzame producten, die ook nog eens duurzaam geleverd worden. De nadruk ligt in deze tijd op het niet laten omvallen van de kleine, lokale leveranciers.
Foto: Grokaalbox (Jesse Schaap, Jantine Doornbos en Wilbert van de Kamp)
Ook lid Grunneger Power startte een interessante beweging: Not Today Corona. Een online campagne die ondernemers oproept niet bij de pakken neer te gaan zitten maar samen het virus te verslaan door verschillende challenges (online) aan te gaan.
De creativiteit en wilskracht zijn er dus wel. Dit wil niet zeggen dat de crisis niemand raakt. In verschillende interviews met leden is te lezen hoe zij ermee omgaan. Lid Adriaan Pals van Toolbox Emmen nam bijvoorbeeld het rigoureuze besluit om zichzelf te ontslaan, om op de lange termijn het voortbestaan van zijn sociale leerwerkplek te borgen. Dat siert hem, maar op deze manier wordt het wel pijnlijk duidelijk dat juist zijn bedrijf niet in aanmerking komt voor bijvoorbeeld werktijdverkorting. ‘Als we hier doorheen komen, zijn er weer zoveel mensen met psychische problemen en afstand tot de maatschappij; heel veel bedrijven gaan failliet en mensen raken hun baan kwijt. Dan zijn sociale ondernemingen nog veel harder nodig.’ Dit benadrukt het bestaansrecht van de vereniging.
Samenwerken is de essentie
Hoewel de meeste ondernemers nu vooral een oplossing zoeken om te kunnen overleven met hun bedrijf, is het de samenwerking die opvalt. Op kleinschalig, individueel niveau, maar ook op regionaal en landelijk niveau. Door gezamenlijke belangen te verzamelen, zie je hoeveel er mogelijk is in zo’n beperkende 1,5-metersamenleving. Wie had verwacht dat Vanhulley, waar vrouwen met een migratieachtergrond boxershorts maken en een opleiding volgen, mondkapjes, schorten en hoofddeksels voor de zorg zou gaan maken?
We interviewden ook Marco Agema, die lid is met zijn sociale horecabedrijf Snackbar van de Toekomst. Hij is positief over de ontwikkelingen door corona. ‘Ik durf er geld op in te zetten dat meer bedrijven door deze crisis een duurzame stap gaan zetten. Het gedachtegoed van sociaal maatschappelijk ondernemen krijgt een positieve boost.’ Hoewel hij nu niet zichtbaar kan zijn met zijn snackwagen op festivals en beurzen, vindt hij toch manieren om aan zijn onderneming te werken.
Dit geldt ook voor de vereniging. Terwijl online twee goedbezochte webinars met Bartel Geleijnse van The Colour Kitchen (over het failliet gaan van zijn onderneming) en met Hans Stegeman (over hoe we de economie anders moeten gaan inrichten, wil deze houdbaar zijn) werden georganiseerd, is er achter de schermen de ruimte om te herpositioneren en aanvragen te doen bij fondsen en subsidies.
Normaal
Ook in het noorden voelen we en hopen we het: de coronacrisis kan voor een ommekeer zorgen. Er komt ontegenzeggelijk een nieuw ‘normaal’, maar dat betekent niet dat het vanzelf gaat. Er is een fundament gelegd en nu is het zaak samen door te pakken. Dat de overheid hierin ook een voorzichtige voorbeeldrol neemt, zie je terug in bijvoorbeeld het inkoopbeleid van de gemeente Groningen. Binnenkort kun je je bedrijf als ‘impactonderneming’ aanmerken bij de leveranciersdatabank, zodat sociale ondernemingen sneller (h)erkend worden. En die erkenning is het halve werk. Voor de andere helft blijven we samen de mouwen opstropen.
Hoofdafbeelding: Unsplash – Robin Hiltl