23 april 2021

Groningen, 21 april – Afgelopen maandag werd het doek van het Stadhuis in Groningen verwijderd van de voorgevel. Het doek, met de print van het stadhuis erop, centraal op de Grote Markt, kreeg vanaf het eerste moment al veel belangstelling. Aan Vanhulley de eer om dit doek een tweede leven te geven in de vorm van tasjes en andere relatiegeschenken.

Voorloper
“Echt geweldig” aldus Jolijn Creutzberg van Vanhulley, “dit is de beste manier om onze toegevoegde waarde te laten zien”. Vanhulley is een social enterprise, waar vrouwen -vaak met een migratie-achtergrond- de kans krijgen zich te ontwikkelen door middel van scholing, verbeteren van hun Nederlands, training in werknemersvaardigheden, en het vergroten van hun netwerk. Vanhulley, opgericht in 2012, is een voorloper in de wereld van impact ondernemen. Het bedrijf levert naast de sociale impact ook een flinke bijdrage op het gebied van duurzaamheid: alle producten die het atelier verlaten zijn gemaakt van materiaal dat al bestond. Deze opdracht van de gemeente Groningen snijdt dan ook aan alle kanten.

“Daarmee voldoen we aan onze wens om duurzaam om te gaan met materiaal. Want, het is een hartstikke goed doek. Bovendien wordt er ook een sociaal doel mee gediend.” – Koen Schuiling, Burgemeester Groningen

Social return verplichting (SROI) biedt kansen
De opdracht kent in feite drie betrokken partijen. De gemeente Groningen, die aannemingsbedrijf Rottinghuis de opdracht gunde om de gevel te renoveren, die vervolgens voor de invulling van haar social return verplichting Vanhulley trof om hier (deels) invulling aan te geven. “Zo’n social return samenwerking biedt kansen voor veel sociaal ondernemers”, aldus Creutzberg, “want door dit soort opdrachten ben je ineens zichtbaar voor grotere bedrijven, en kun je laten zien wat je kunt.” Wat haar betreft kan dit een goede boost zijn voor de jonge branche van impact ondernemers.

Zo kan het ook met afval
Afval wordt steeds vaker gezien als nuttige grondstof, en dat merken ze bij Vanhulley ook. Het bedrijf, dat bekend werd vanwege boxershorts-van-overhemden en onlangs van de mondkapjes, voegde een productlijn specifiek voor de business-to-business toe: Vanhulley Voorbedrijven. “Onlangs hebben wij onze eerste catalogus uitgebracht, met meer dan 30 artikelen, gemaakt van hergebruikte bedrijfskleding en andere materialen zoals oud en/of rest textiel. Wie wil dat nou niet: je oude kleding inleveren en er een rugzak voor terugkrijgen? Of, een laptophoes van outdated banners? Wij upcyclen alles, en leveren er dan ook nog het prachtige verhaal van de vrouwen bij. Die dubbele impact weten opdrachtgevers steeds vaker te waarderen.”

Met de burgemeester op de foto
Bij de ceremonie maandagochtend waren ook twee Vanhulley-vrouwen aanwezig, die alvast een paar producten aan de burgemeester overhandigden. En aansluitend wel durfden te vragen of ze met hem op de foto mochten. Creutzberg: “Toen onze plaatselijke zender OOGtv TsaTsaa en Arsema ook nog interviewde, kon je hen bijna zien groeien van zelfvertrouwen. De volgende dag straalden ze nog steeds!”.
Overigens zijn de producten die van het doek gemaakt zijn niet bij Vanhulley te koop, maar gaat de gemeente Groningen deze gebruiken als bijzonder relatiegeschenk.

Foto: Henk Tammens